К ВОПРОСУ О НЕПРОЗРАЧНОСТИ ИСТОРИИ: ОПЫТ Л. ТОЛСТОГО
On the “opacity” of history (the case of Leo Tolstoy)

()

PDF

Известная методологическая проблема разрыва между реальностью прошлого и исторической репрезентацией анализируется в статье на материале романа «Война и мир» Л.Н. Толстого. Чтобы оценить эпистемологический потенциал романа, автор рассматривает опыт Толстого в контексте проблем гуманитарной эпистемологии XX века, разработанных в трудах П. Рикера и Г.-Г. Гадамера. Возможность такого подхода подкрепляется ссылками самих философов на текст романа. Как эпистемо-логические проблемы могут мыслиться исходя из художественного опыта? Как мыслил Толстой отношение «художественного» и «исторического»? Что значит толстовский опыт исторического мышления для нас сегодня?

Ключевые слова: историческая репрезентация, методология истории, теория романа, литературная эпистемология, историзм, герменевтика, война 1812 года, Наполеон, Лев Толстой

Рубрика: История и литература

Бендерский И. И. К вопросу о непрозрачности истории: опыт Л. Толстого // Диалог со временем. 2015. Вып. 51. С. 45-63. https://roii.ru/r/1/51.3


Keywords: historical representation, methodology of history, theory of novel, literary epistemology, historicism, hermeneutics, the war of 1812, Napoleon, Leo Tolstoy

The article addresses a well-known methodological problem of the cognitive gap between the reality of the actual past and its representation and analysis. The study is focused on Leo Tolstoy's the novel "War and Peace" by Leo Tolstoy. To evaluate the epistemological potential of the Tolstoy’s novel one has to produce a careful study of the novel’s narrative and its correlation with the 20th century historical thought. The author has attempted to engage influential philosophers like H.-G. Gadamer and Paul Ricœur in a discourse analy-sis of the ‘War and Peace’. The possibility of such a dialogue is based on their repeated references to the texts of Tolstoy. How could epistemological issues be interpreted within fiction? Where is the difference between ‘art’ and ‘history’ in the Tolstoy’s thought? Is it possible to trace methodological problems of historical thinking out of his ‘artistic’ world of literature? And what does his experience mean for us 150 years later?