ПРОБЛЕМА КОММЕМОРАЦИИ МЕТАНАРРАТИВ – МЕСТА ПАМЯТИ – РЕНАРРАТИВИЗАЦИЯ
A Problem of commemoration metanarrative – places of memory– re-narration

()

PDF

Анализируется трансформация механизмов формирования исторической памяти / коммеморации при смене типов рациональности/моделей науки. Проблема рассматривается в контексте источниковедения историографии и исследования нарратива. Обосновывается гипотеза: для классической модели исторической науки свойственен метанарратив и сопряженная с ним иерархизированная структура нарративов, составляющие основу «естественной» коммеморации; для неклассической науки знаково возникновение истории истории, что способствует разрушению «естественной» коммеморации, в постнеклассической науке проблематизация нарратива сопровождается разрушением коммеморации, новое конструирование которой начинается в ситуации постпостмодерна и сопровождается процессом ренарративизации.

Ключевые слова: историческая память, коммеморация, нарратив, места памяти, ренарративизация, фрагментация исторического знания, краеведение, тип рациональности, модель науки

Рубрика: Память – идентичность – знание

Румянцева М. Ф. Проблема коммеморации метанарратив – места памяти – ренарративизация // Диалог со временем. 2016. Вып. 54. С. 16-31. https://roii.ru/r/1/54.2


Keywords: historical memory, commemoration, narrative, place of memory, re-narration, the fragmentation of historical knowledge, local studies, the type of rationality, model of science

The study looks into the way the mechanisms of formation of historical memory and commemorations has been transformed by the change of rationality types / models of science. The problem is considered in the context of source studies of historiography and the study of narrative. The hypothesis presented here is as follows: the classical model of historical discipline specific to the meta-narration and coupled with the hierarchical structure of narratives, forms the basis of “natural” commemorations; non-classical science in the history of historiography is a landmark occurrence that contributes to the destruction of the “natural” commemorations; in post-nonclassical discipline, the problematization of narrative is accompanied by the destruction of the commemorations, a new construction begins in a situation of postpostmodern and is accompanied by a process of renarration.