БЭКОНИАНСКИЙ ДИСКУРС В ВООБРАЖАЕМЫХ ПУТЕШЕСТВИЯХ МАРГАРЕТ КАВЕНДИШ И АФРЫ БЕН
Baconian discourse in the imaginary travels of Margaret Cavendish and Aphra Behn

()

PDF

На протяжении XVII в. в Англии прослеживаются две традиции описания пространства в формате истории графств. Одна восходит к антикварианизму, в котором описание осуществляется за счет наполнения пространства образами прошлого; вторая — к бэконианству, сторонники которого фиксируют в первую очередь объекты физического мира. Обе традиции описывают передвижение в пространстве в контексте его познания. Однако зачастую отсутствие возможности совершить путешествие в физической реальности вынуждало авторов и в первую очередь женщин, перемещать своих героев в реальность «романтическую». Подобные странствия в вымышленных мирах можно выделить в творчестве Маргарет Кавендиш. Множественность культурных моделей реализована в творчестве М. Кавендиш в образе путешественника, преодолевающего барьеры между мирами, отправляясь к центру Земли в рассказе «Странствующие духи» или попадая в Парадайз в фантастическом романе-утопии «Пылающий мир». Невозможность публикации «бэконианского травелога» сподвигло и английскую писательницу Афру Бен описать путешествие своей героини в экзотическую страну в виде приключенческого романа «Оруноко». Натурфилософские зарисовки Суринама вплетаются в ее сочинение, знакомя тем самым читателя с устройством этой колонии и демонстрируя авторскую осведомленность о ее природных характеристиках.

Ключевые слова: «Бэконианский травелог», воображаемые путешествия, женский травелог, Маргарет Кавендиш, Афра Бен, натуральная философия, бэконианство

Рубрика: Репрезентации путешествий: гендерный аспект

ШПАК Г.В. Бэконианский дискурс в воображаемых путешествиях Маргарет Кавендиш и Афры Бен // Адам и Ева. 2023. Вып. 31. С. 110-133. https://roii.ru/r/3/31.3


Keywords: "Baconian travelogue", imaginary travel, women's travelogue, Margaret Cavendish, Aphra Behn, natural philosophy, Baconianism

Throughout the 17th century in England, two traditions of describing space in the format of county history can be traced. One goes back to antiquarianism, in which description is carried out by filling space with images of the past; the second — to Baconianism, which primarily fixes the objects of the physical world. Both traditions describe movement in space in the context of its knowledge. However, often the lack of the opportunity to travel in physical reality forced authors, and especially women, to move their heroes into a “romantic” reality. Such wanderings in fictional worlds can be distinguished in the work of Margaret Cavendish, who paid great attention to the problem of the multiplicity of worlds and overcoming boundaries. A demonstration of the plurality of cultural models is realized in the work of M. Cavendish through the image of a traveler who, by his own will or by the will of fate, overcomes the barriers between worlds, going to the center of the Earth in the story “The Travelling Spirits” or ending up in Paradise in the fantasy utopian novel “The Blazing World”. Travel in her work serves as a tool for overcoming imposed behavioral stereotypes, and also acts as a rhetorical device for revealing her natural philosophical and identification models. The impossibility of publishing a “baconian travelogue” prompted the English writer Aphra Behn to describe her heroine’s journey to an exotic country in the form of an adventure story “Orunoko”. Natural philosophical sketches of Suriname are integrated into her work, thereby introducing the reader to the structure of this colony and demonstrating the author's awareness of its natural characteristics.