РОЛЬ РОССИЙСКОЙ ИМПЕРИИ В РАЗВИТИИ СИСТЕМЫ ПРОСВЕЩЕНИЯ У МУСУЛЬМАНСКИХ НАРОДОВ СЕВЕРНОГО КАВКАЗА
The role of the Russian state in the development of the educational system among the Muslim peoples of the North Caucasus (XIX century)

()

Опубликовано в 72-м выпуске журнала „Диалог со временем“ на страницах 376-390

Загрузить PDF(PDF)-версию статьи

Рубрика: Образование: теория, история, практика

Блейх Н. О. Роль Российской империи в развитии системы просвещения у мусульманских народов Северного Кавказа // Диалог со временем. 2020. Вып. 72. С. 376-390.

Короткая ссылка: http://roii.ru/r/1/72_27


Ключевые слова: Российская империя, Северокавказский край, исламское мировоззрение, духовная культура, школьная политика, образование

В статье поднимаются вопросы эволюции системы просвещения на Северном Кавказе на протяжении XIX в., выявляются формы мусульманского просвещения, их трансформации. Хронологические рамки исследования обусловлены тем, что именно в XIX в. наиболее ярко проявилась инновационная политика Российской империи в области просвещения применительно к мусульманским народам периферийных районов. Доказывается, что трансформация институтов, обеспечивающих религиозное образование, определялась политикой русской администрации в отношении ислама и мусульман на Северном Кавказе. Для этого в 1847 г. был создан Кавказский учебный округ, деятельность которого заключалась в популяризации просвещения среди горских народов. Его функции заключались в пролонгировании российских законодательных нормативов, касающихся открытием различных видов образовательных учреждений: школ, уездных училищ, гимназий и прогимназий. Такая система просвещения оставалась без изменений вплоть до 1917 года.


Keywords: Russian Empire, North Caucasus region, Islamic worldview, spiritual culture, school policy, education.

The article raises questions about the evolution of the Islamic education system in the North Caucasus throughout the nineteenth century. The aim of the work is to identify the forms of Muslim education in the North Caucasus, their transformation. When solving research problems, such general scientific methods as methods of analysis and synthesis, concretization, generalization were applied. The sources for the preparation of the article were archival calculations, statistical reports and descriptions, materials of the pre-revolutionary periodicals, regulatory and legal regulations, as well as modern scientific literature. The chronological framework of the study is due to the fact that it was in the 19th century that the innovation policy of the Russian Empire in the field of education in relation to the Muslim peoples of the peripheral regions was most vividly and vividly revealed. It is proved that throughout the XIX century there was a transformation of institutions that provide religious education. It was determined by the policy of the Russian administration in relation to Islam and Muslims in the North Caucasus. To this end, in 1847, the Caucasus Educational District was created, whose activity was to popularize education among the mountain peoples. Its functions consisted in the prolongation of Russian legislative standards relating to the opening of various types of educational institutions: schools, county schools, gymnasiums and gymnasiums. This system of education remained unchanged until 1917.