АНТИСОВЕТСКАЯ ПРОПАГАНДА В КОМИКСАХ: ПРИКЛЮЧЕНИЯ ТИНТИНА В СССР
Anti-Soviet propaganda in comics: The adventures of Tintin in the USSR

()

Опубликовано в 72-м выпуске журнала „Диалог со временем“ на страницах 209-222

Загрузить PDF(PDF)-версию статьи

Рубрика: Перекрестки интердисциплинарности

Шмелев Д. В. Антисоветская пропаганда в комиксах: приключения Тинтина в СССР // Диалог со временем. 2020. Вып. 72. С. 209-222.

Короткая ссылка: http://roii.ru/r/1/72_15


Ключевые слова: комикс, Тинтин, СССР, антикоммунизм, католицизм, Ж. Реми

В статье исследуется исторический контекст и антисоветское содержание комикса Жоржа Реми (Эрже) «Тинтин в стране Советов». Рассмотрены обстоятельства создания первого альбома о приключениях Тинтина, специфику политической обстановки в Бельгии межвоенного периода, особенности католического антикоммунизма и влияние на Ж. Реми его окружения, вопрос о прототипах героя. В центре анализа – характер и поведение Тинтина, его образ как репортера, пространственновременные характеристики его приключений в Советской России, исповедуемые ценности. На примере комикса выявляются стереотипы восприятия СССР, советской действительности со стороны обычных европейцев (икра, водка, медведь, агенты, диктатура одной партии, голод, нищета и т. п.). Отмечено смещение временных характеристик в комиксе о первых приключениях Тинтина, преобладание антисоветской ангажированности, намеренного искажения реальной картины советской жизни.


Keywords: comics, Tintin, USSR, anti-communism, Catholicism, Georges Remy, Hergé

The article examines the historical context and the anti-Soviet content of the Georges Remi (Hergé) comics “Tintin in the Land of Soviets.” The author considers the circumstances of the creation of the first album about the adventures of Tintin, the specifics of the political situation in Belgium during the interwar period, the peculiarities of Catholic anti-communism and the influence on G. Remy of his entourage, the question of the hero’s prototypes. The analysis also includes the character and behavior of Tintin, his image as a reporter, the spatial and temporal characteristics of his adventures in Soviet Russia, and the values he professes. Using the example of analyzing the contents of a comics about the adventures of Tintin in the “Land of the Soviets”, stereotypes of the perception of the USSR, Soviet reality from ordinary Europeans (for example, caviar, vodka, bear, agents, dictatorship of one party, hunger, poverty, etc.) are revealed. The author notes the shift of temporal characteristics in the comic about the first adventures of Tintin, the predominance of pronounced antiSoviet engagement, which led to a distortion of the real picture of Soviet reality.