ФОРМИРОВАНИЕ КАЗАНСКОЙ АРХЕОЛОГИЧЕСКОЙ ШКОЛЫ И ЕЕ РОЛЬ В РАЗВИТИИ СИСТЕМЫ ОХРАНЫ ИСТОРИКО-КУЛЬТУРНОГО НАСЛЕДИЯ РОССИИ И ТАТАРСТАНА
Formation of Kazan archaeological school and its role in the development of the system of historical and cultural heritage preservation of Russia and Tatarstan

(), ()

PDF

В статье проанализированы исторические предпосылки становления Казанской археологической школы: процессы, происходившие в XVIII–XIX вв., IV Археологический съезд (1877), создание Общества археологии, истории и этнографии при Казанском университете (1878), появление государственной и общественной форм охраны культурного наследия. Окончательно сформировавшаяся в 1950-е гг. Казанская археологическая школа сыграла важную роль в развитии системы охраны культурного наследия Татарстана и РФ, что способствовало увеличению объема исследовательских и реставрационных работ, изданию многочисленных публикаций, в т.ч. «Свода памятников истории и культуры РТ», принятию законодательных и нормативных актов, реализации комплексных государственных программ, включению трёх объектов Татарстана в Список всемирного культурного и природного наследия ЮНЕСКО, участию в других общероссийских и международных проектах.

Ключевые слова: археология, музеи-заповедники, Казанский университет, объекты ЮНЕСКО, “восходящий процесс”

Рубрика: Из истории науки и образования

Валеев Р. М., Валеева-Хакимова Р. Р. Формирование Казанской археологической школы и ее роль в развитии системы охраны историко-культурного наследия России и Татарстана // Диалог со временем. 2021. Вып. 74. С. 229-239. https://roii.ru/r/1/74.17


Keywords: archaeology, museum-reserve, Kazan University, UNESCO sites, upstream

The article examines historical background for the formation of Kazan archaeological school, and its role in the system of cultural heritage preservation in Tatarstan and the RF. These include the processes that took place in the 18-19th cc., the IV Archaeological Congress (1877), the creation of the Society of Archaeology, History and Ethnography at Kazan University (1878), the emergence of state and public forms of cultural heritage preservation. The formation of Kazan archaeological school occurred in the 1950s. It played an important role in the development of historical and cultural monuments’ protection, led to an increase in the volume of research and restoration work, publication of a huge number of books, including the “Collection of Historical and Cultural Monuments of the Republic of Tatarstan”, adoption of legislative and regulatory acts, implementation of comprehensive state programs, inclusion of three Tatarstan sites into the UNESCO World Cultural and Natural Heritage List, participation in other all-Russian and international projects.