ЭЛИТОЛОГИЯ ИСТОРИИ В ПОИСКАХ СМЫСЛА ИДЕИ БЛАГА
Elitology of history in search for meaning of the idea of goodness

()

Опубликовано в 71-м выпуске журнала „Диалог со временем“ на страницах 89-97

Загрузить PDF(PDF)-версию статьи

Рубрика: Перекрестки интердисциплинарности

Карабущенко П. Л. Элитология истории в поисках смысла идеи блага // Диалог со временем. 2020. Вып. 71. С. 89-97.

Короткая ссылка: http://roii.ru/r/1/71_10


Ключевые слова: элитология истории, элита, творчество, благо, ценность, смысл, выдающаяся личность, меритократия

В статье исследуется категория блага в контексте элитологии истории, которая понимается как средство объяснения роли выдающейся исторической личности во всей совокупности ее профессиональной деятельности и бытовых практик. Обосновывается положение о том, что в наши дни особую актуальность приобретает идея меритократии. Актуализация меритократии означает конец общества потребления, венчающего собой индустриальный этап развития человечества. Меритократия тесно связана с системой образования и производства научных знаний, она и есть синтез культурной, научной и образовательной (профессионально подготовленной) элит.


Keywords: elitology of history, elite, creativity, good, value, meaning, outstanding personality, personalism, hierarchy, domination

The elitology of history studies the elite and elitism from the point of view of all their previous diverse experience. It faces the main fundamental task – to reveal the meaning codes of the phenomenon of the creative minority, which ensures the constructive and consistent development of mankind. At the same time, a creative minority is understood to mean the group of people that produces new values and sets new standards for their evaluation. It is such a creative minority that brings humanity the greatest amount of good. The greatest number of problems comes from the political minority. According to Plato, goodness is the main value of human being, which occupies the pinnacle in the axiological hierarchy. It is the elites who claim the right not only to control this hierarchy of values, but also to determine their properties and order to produce new ones and to store already produced values. Moreover, each professional group of elites has its own unique set of values and ideals that are decisive for it. For the egoistic subjects of the elites, goodness is that what corresponds to their private interests. Therefore, the elites are constantly confronting the values of utilitarian egoism and altruism.