ЗНАЧЕНИЕ РАБОТ Ш. НОГМОВА И ХАН-ГИРЕЯ В ИЗУЧЕНИИ ЛОКАЛЬНОЙ ИСТОРИИ АДЫГОВ
Historiographical importance of the works of Shora Nogmov and Khan-Giray exploring main issues of local history of Adyghe people

(), (), ()

Опубликовано в 69-м выпуске журнала „Диалог со временем“ на страницах 341-354

Загрузить PDF(PDF)-версию статьи

Рубрика: Перекрестки интердисциплинарности

istor-polit@kubsau.ru Х. Е., Кошокова С. Я., Салчинкина А. Р. Значение работ Ш. Ногмова и Хан-Гирея в изучении локальной истории адыгов // Диалог со временем. 2019. Вып. 69. С. 341-354.

Короткая ссылка: http://roii.ru/r/1/69_25


Ключевые слова: адыгская историография, Ш. Ногмов, Хан-Гирей, локальная история адыгов, фольклорные источники, историографические источники

В статье рассматриваются работы адыгских просветителей первой половины XIX в. Ш. Ногмов в «Истории адыхейского народа» опирался на фольклорные источники – кабардинские сказания и предания, и освещал вопросы этногенеза адыгов, религиозной идентичности, социальной структуры кабардинского общества. Хан-Гирей в «Записках о Черкесии» исследовал происхождение адыгских племен, их этнонимы, особенности общественного строя, хозяйственной и духовной культуры. Авторы провели сравнительный анализ работ просветителей между собой и с текстами ученых, путешественников и представителей российской администрации на Кавказе.


Keywords: Adyghe historiography, Shora Nogmov, Khan-Giray, Adyghe local history, folklore sources, historiographical sources, Russian Caucasology

The authors consider works by Sh.B. Nogmov and Khan-Giray – the Adyghe educators of the first half of the 19th c. – “The History of Adyghe People” and “Sketches on Cherkessia”, respectively, in terms of their historiographical significance for the development of Russian Caucasology. The article shows that Nogmov relied on the folklore sources, Kabardian tales and legends in particular, and covered issues of the ethnogenesis of Adyghe people, religious affiliation, social structure and organization of Kabardian society. Khan-Giray has tried to use different types of sources: spoken, folklore, toponymic, linguistic but above all historiographical ones. He not only researched the origin of Adyghe tribes and their ethnonyms, the features of socio-political system and social differences, but also the specific nature of economic, spiritual and moral culture of the Adyghe people. The article also demonstrates the comparative analysis of the texts of the Adyghe educators among themselves as well as with the studies of scientists, travelers and representatives of the Russian administration in the Caucasus that existed at the time.