АЛЬФОНСО Х И FECHO DEL IMPERIO В АМЕРИКАНСКОЙ ИСТОРИОГРАФИИ 1960–1980-Х ГГ.
Alfonso X and the Fecho del Imperio in the American Historiography, 1960s – late 1980s

(), ()

Опубликовано в 67-м выпуске журнала „Диалог со временем“ на страницах 263-272

Загрузить PDF(PDF)-версию статьи

Рубрика: Из истории историографии

Ауров О. В., Беленький С. Б. Альфонсо Х и Fecho del Imperio в американской историографии 1960–1980-х гг. // Диалог со временем. 2019. Вып. 67. С. 263-272.

Короткая ссылка: http://roii.ru/r/1/67_19


Ключевые слова: Альфонсо Х Мудрый, средневековая Испания, медиевистика США, культура средневекового Запада, “ренессанс XIII века”, Дж. О'Каллагэн

В статье исследованы основные тенденции эволюции интерпретаций образа короля Кастилии и Леона Альфонсо Х Мудрого (1252–1284) и его борьбы за престол Священной Римской Империи (fecho del imperio, 1256–1275) в медиевистике США, от преимущественного внимания к политической истории царствования до акцента на политике Мудрого Короля (Sabio) в области культуры. Изменение исследовательского ракурса связывается с общими условиями становления и развития американской испанистики в ХХ в., влиянием прогресса в изучении истории литературы и языка средневековой Испании на сферу исторических исследований, а также особенностями развития мировой медиевистики в указанный период.


Keywords: Alfonso X the Learned, medieval Spain, fecho del imperio, medieval studies in the USA, culture of medieval West, the Renaissance of the 13th century, Alfonsine Studies, Hispanic Studies, Joseph F. O’Callaghan

The article deals with the evolution of interpretations of the image of Alfonso X, King of Castile and León (1252-1284) and his struggle for the throne of the Holy Roman Empire (fecho del imperio, 1256-1275) in the American Medieval Studies. These interpretations changed the focus of attention from the political history of the reign to the policy of the Learned King (El Sabio) in the field of culture. This change is explained by different kinds of influences and among them by general conditions of Hispanic Studies’ development in the 20th century, by the progress in the field of studies in Medieval Hispanic philology and linguistics and its influence on the historical studies and by the tendencies of medieval studies in the world during the mentioned period.